الأحد، ديسمبر ٢٥، ٢٠٠٥

بتصرف


بتصرف
كنا ندرس بعض النصوص الأدبيه لكبار كتابنا شعراً ونثرا قصة وروايه وألحظ أسفل اسم الشاعر وبين قوسين (بتصرف)، لم أكن حينها أفهم معنى الكلمة، تسربت نفس الكلمة الى جرائدنا القوميه هذه الأيام عند الاعلان عن نتائج الانتخابات، الرئاسية منها والبرلمانية – وصولا الى انتخابات عمدة بلدنا – حين يقال فوز كاسح للسيد (فلني فلانك) في الانتخابات ألحظ كلمة بتصرف وقد كتبت بين قوسين بخط باهت لا يراه الكثيرون بتزورف
----------------------------------
ملحوظة : مع نقل القائم بالتصريف من مبنى وزارة التربية والتعليم الى مبنى اخر بشارع الشيخ ريحان المجاور مروراً بضريح سعد دون الالتفات للمتحلقين حوله رافعين لافتات كتب عليها بخط واضح (كفاية تصرف).

**************************************

–––: ده جمال الغيطاني اللي ملتقيين بيه في التلفزيون


حمتو : لأ ده اسمه يوسف القعيد

–––: والله ! ..... ده شبهه خالص يمكن يكون أخوه

حمتو : انت ما بتفهمش ده يوسف القعيد والتاني جمال الغيطاني أخوه ازاي يعني

–––: آه صحيح يمكن يكون قريبه مثلاً

حمتو: الغيطاني مولود في السيدة زينب وأصوله من سوهاج والقعيد مولود في البحيره يعني شامي ومغربي

–––: بس معش عارف ليه حاسس دمغاتهم فيها شبه من بعض قوي

حمتو : دماغات مين يا عم ده أصلع والتاني بشعر

بعدها بأيام قرأت في حوار للقعيد
( كانت مكتبة جمال الغيطاني هي مكتبتي، ما من كتاب لم نقرأه معاً وكنت استعير بعض الكتب أكثر من مرة لاعادة قراءتها ، لدرجة أنه من كثرة استعارة رواية "دروب الجوع" لجورجي أمادو كتب جمال الغيطاني عليها إهداءاً وأهداها لي)


أخذت نص الحوار وأسرعت لحمتو : اقرا كده بسرعة الجزء ده

حمتو : أمممممممم ( بيقرا) عايز ايه

: مش قلت لك دماغهم شبه بعض


نظر لي وعلى لسانه جمله لم ينطقها ( الواد ده اكيد اتهبل من ساعة ما قعد في البيت من غير شغل)

------------------

حمتو ده اخويا الصغير والاسم مشتق من الحمد وصحته ( حمدته ) لولا تصرف كاتب الصحة أثناء قيده في سجل المواليد بالمجمعة الصحية.

**************************************
رداً على كلام القعيد في مقاله "على سبيل الاعتذار لنجيب محفوظ" المنشور في جريدة العربي الناصري
بص يا عمنا الموضوع ليس له علاقة بالادب وقلة الادب ولكن الاحتفال بنجيب يأتي من كونه تعدى حاجز الخمس وسبعون عاماً وما زال يعيش بيننا ولازم انت وأمثالك يحتفلو به وبأدبه وفنه وتبجلونه وتوقرونه – دون أن تقرأ في الاحتفاليه مقاله نقديه لعمل من أعماله – وبذلك يا عزيزي عليك أن تتفهم ان الاحتفال له مدلولات سياسية صريحة.
**************************************
بعد الانتهاء من صلاة الظهر بالمسجد بدأ المصلون في ورد ختم الصلاه ( أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه ) وقف شاب مغاضبا ( عرفت فيما بعد أنه حاصل على دبلوم تجاري ) : الذكر بعد الصلاه يكون سراً وليس جهراً ولم يرد عن السلف الذكر بعد الصلاه بصوت مرتفع دي بدعه
إنصرف كبار السن ثابت وشفيق وعلي عويضه يهمهمون بالذكر ( أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه ).
خارج المسجد وقفت منتظراً للشاب الغاضب وسألته: ايه رأيك في سيديهاية دينا يا مولانا
نظر إليّ في دهشة وأكمل سيره يرفل في ثوبه القصير وغطاء رأسه المميز بينما أسمع صوته مردداً ( أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه ).
**************************************
عدت الى البيت سريعاً دخلت المندرة فتشت في دولاب الحائط عن مفك صليبة وبسرعة نزعت الغطاء الخارجي لجهاز الكمبيوتر تبينت الكابلات المتصلة بالجهاز وقمت بفصل كابليّ البور والداتا عن ال


CDRoom .

لم أعد استخدمه في الفترة الأخيرة سوى لشيئين لا ثالث لهما

* مشاهدة سي دي لدينا وأخواتها على يد حسام أبو الفتوح وجماعته

*مشاهدة سي دي لعملية قتل رهينة على يد أبو مصعب الزرقاوي وجماعته.

سؤال : هو حسام ابو الفتوح من ضمن تنظيم القاعدة برضو؟!!!


إضافة

نشوف سيديهاتكم عن قريب......قولو إنشالله.

********************************

ملاحظة هامة: جميع المدونين المصريين يعشقون منير ذو النكهة الجنوبية النوبية وفيروز اللبنانية!!!!.



التسميات:

12 Comments:

At الأحد, ديسمبر ٢٥, ٢٠٠٥ ٤:٢٨:٠٠ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

هى السي دي اللي عندك
دينا واحد ولا دينا تو ؟

 
At الأحد, ديسمبر ٢٥, ٢٠٠٥ ٤:٢٨:٠٠ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At الأحد, ديسمبر ٢٥, ٢٠٠٥ ٤:٢٨:٠٠ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At الأحد, ديسمبر ٢٥, ٢٠٠٥ ٥:٠٠:٠٠ م, Blogger خوليو said...

كلام الناس ..لابيقدم ولا يأخر

 
At الاثنين, ديسمبر ٢٦, ٢٠٠٥ ٤:٣١:٠٠ ص, Blogger African Doctor said...

المدونة دي عجبتني

 
At الثلاثاء, ديسمبر ٢٧, ٢٠٠٥ ٦:٣٨:٠٠ م, Blogger Unknown said...

كده برضه وانا اللى فاكراك مؤدب

بتجيب سيرة الزرقاوى ليه ؟؟؟؟

 
At الجمعة, ديسمبر ٣٠, ٢٠٠٥ ١:٤٠:٠٠ ص, Blogger أبوشنب said...

أولاً أقسم لكم أني لم أشاهد سي دي دينا ولا مرة وإنما قصدت المعنى

Dalia Fouad

مقدرش ابطل اتفرج على سي دي دينا

دي سنة الحياه يا امي

حلوة أمي دي


Ahmed Shokeir

ون
وتو
وتراباتا تو

واللي تؤمر بيه يا باشا
ولو عايز سي دي كمال الشازلي كمان

برضه تلاقي عندنا
بس انت مش خايف من المدام يا لورد

خوليو

ماشي يا عم خوليو

على فكره كان لي واحد صاحبي اسمه خوليو

سلم لي عليه


African Doctor

شكراً لتشريفك

بس بجد مدونتك انت اجمد
بكتيييير يا دوك

Geronimo

لا والله دي أمي

هيه اللي بتشغلنا سي دي الزرقاوي قبل ما ننام

علشان من يوم ما جدتي ماتت

محدش بيعرف يحكي حدوتة

 
At الجمعة, ديسمبر ٣٠, ٢٠٠٥ ١١:٢٩:٠٠ م, Blogger Emad Karim said...

هلا حبيبي كانت متقالتك عزا لي في ليل المنيا البارد بس خايف عليك من العمدة الجديد ليتصرف في حياتك
عماد

 
At السبت, ديسمبر ٣١, ٢٠٠٥ ١:٣٠:٠٠ م, Anonymous غير معرف said...

كلام وعرض طيب

تسلم عزيزى

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

www.3alam.blogspot.com

الاطفال احباب الله
www.AtfaL77.blogspot.com
افكار حرة

www.AFKaaaR77.blogspot.com

 
At الثلاثاء, يناير ٠٣, ٢٠٠٦ ٨:٤٤:٠٠ م, Blogger mindonna said...

هاهاها أنا برده كنت بحس ان في شبه بين جمال الغيطاني و يوسف القعيد
بس إيه هي المدلولات السياسية ؟

بالمناسبة ، أنا بحب منير مش بحب فيروز غير في أغاني معينة

 
At الخميس, يناير ٠٥, ٢٠٠٦ ٣:٠٩:٠٠ ص, Blogger hesterua said...

ابو شنب السكرة
كلامك جميل يا ولد العم
عيرشق فى الجلب كيف الربابة فى ليلة شتا
ما علينا
بالنسبة لموضوع منير وفيروز
مش هتيجى على دول بس
هتلاقى الحبايب كلهم
من اول جاهين وحداد ووجيه عزيز
انتهاء بمحمد خان واحمد ذكى

بالنسبة لحسام والزرقاوى
اعتقد ان الأتنين مشتركين فى هدف واحد
وهو
ال..ح

 
At الخميس, يناير ١٢, ٢٠٠٦ ٧:٢٤:٠٠ م, Blogger أبوشنب said...

bondoksmile

ولا حنى اتخن عمدة يا عماد

tamer

بارك الله فيكم يا شيخ تامر

mindonna

وأنا بحبك انتي في كل ألاغاني اللي بسمعها

فيه أكتر من كده مدلول



ام المريله الكحلى

ماشي يا ستو انا
المره الجايه هقولك ان فيه جديد
كل سنة وانت طيبة بمناسبة الاعياد


hesterua

ايه ايه

بتقول ايه الهدف يا ود العم


احمد فوزى
دوماً أسعد بتشريفك

 

إرسال تعليق

<< Home

اسمع