الأحد، نوفمبر ٠٤، ٢٠٠٧

أستاذ جمعة

في صيف سنة 1989 ميلادية

اتجمع عدد من شباب البلد عندنا

واتفقو انهم يستغلو فترة الصيف في شيئ مفيد ليهم ولبلدهم

تم افتتاح فصول تقوية لطلبة المرحلة الاعدادية

ساعتها كنت مخلص خامسة ابتدائي وطالع اولى اعدادي

كان الشباب دول او المدرسين بتوعنا همه شباب البلد اللي سبقونا في مراحل التعليم

انا لما وصلت مرحلة الجامعة اشتركت في التدريس برضه

الشباب اللي درسونا وقتها

وعلى الرغم من ان سننا متقارب حاليا

لكن اتعودت اني اناديهم بأستاذ فلان

وصعب قوي اناديهم باسمهم حاف كدة

استاذ رمضان حمدالله واستاذ حمدي عبجليل واستاذ جمعة اسعد

استاذ جمعة يمكن له الفضل اني اكون مهندس بعد ربنا سبحانه وتعالى

كان بيدرس لنا رياضة اولى اعدادي

كنت كويس في الحساب في الابتدائي

لكن هو كان بيقولي لو اي حاجة مش فاهمها اروح له البيت

او كنت اروح له الحرجة - الارض- وكنا نقعد تحت النخلة بتاعتهم

من بعد العصر لغاية ادان المغرب

لغاية دلوقتي فاكر اشكال فن

والمجموعات

والاعداد الطبيعية

لما دخلت اولى اعدادي كنت مخلص منهج الرياضة كله

وايه

كما انزل

فاكر في مرة مدرس المدرسة كان تعبان خلاني اشرح للفصل بدل منه

بعدها اتعودت اني اكون اشطر واحد في الرياضة في الفصل

لغاية ثانوية عامة اللي ما اخدتش فيها اي دروس بتاتا

ونقصت نص درجة بس على النهائية في الرياضة

طول ما كنت اشوف استاذ جمعة لازم كنت اروح اسلم عليه

ازيك يا استاذ جمعة

هو ما يعرفش اكيد اني متذكر فضله علاي من اولى اعدادي

ممكن يكون هو نسي

بس انا عمري ما نسيت

انه من اصحاب الفضل علي

وانا شغال في القاهرة

عرفت ان الاستاذ جمعة جه من البلد

كان تعبان ورايح للدكاترة في مصر

خلصت شغلي وطلعت على امبابه

سلمت عليه

والف سلامة عليك

قال لي انه رايح بكرة للدكتور ومسافر بعدها

ملحقتش احكي معاه

كان الوقت متأخر وعايز يقوم ينام

لما رجعت البلد بعدها قابلته مرة واحدة عند دكان حريز

ازيك يا استاذ جمعة

صحتك اخبارها ايه

كان شكله تعبان قوي ساعتها

السنة اللي فاتت

كنت بكلم البيت على النت

اخبار البلد ايه

قالو لي الاستاذ جمعة مات

انا لله وانا اليه راجعون

مات في المستشفى في اسيوط

انهاردة افتكرته

وقريت له الفاتحة

يا ريت تقرو له الفاتحة معايا

وعايزكم تعرفو

انه من اصحاب الفضل علي

التسميات:

5 Comments:

At الأحد, نوفمبر ٠٤, ٢٠٠٧ ١٢:١٤:٠٠ م, Blogger hesterua said...

قريت الفاتحة له ولأموات المسلمين

صدقنى
من يوم ما قريتلك وانا بقول انت ابن ناس وتستاهل كل خير

 
At الخميس, نوفمبر ٠٨, ٢٠٠٧ ٢:١٤:٠٠ م, Blogger Unknown said...

يااااااااه
تعيش وتفتكر
من فترة افتكرته
لما كنت بافتش فى دواليب الجمعية لقيت له صورة اكثر من رائعة
الفاتحة
ربنا يرحمه

 
At الخميس, نوفمبر ٠٨, ٢٠٠٧ ٢:١٦:٠٠ م, Blogger Unknown said...

إيه ياعم شغل المعمار
مش قادرين نخش الجامع ولا نؤدي لنا فرض ولا سنة
مبروك ياعم
الحكاية باين لها هتحلو

 
At الخميس, نوفمبر ٠٨, ٢٠٠٧ ١١:١٧:٠٠ م, Blogger حسن ارابيسك said...

الوفاء هو إضافة منا لعمر من رحلوا عنا وأيضا الوفاء إمعان في قيمة من بقى منهم بيننا
جكيل منك وفاءك
وصحيح قلب الوطن مجروح

 
At الجمعة, نوفمبر ٢٣, ٢٠٠٧ ٤:٤٢:٠٠ م, Blogger أميرة said...

الله يرحمه ويغفر له

فكرتنى بأستاذ غالى عليا جدا ومات فى شبابه انا اتكلمت عنه فى مدونتى برده
يظهر انى هبتدى اصدق ان الناس الكويسة بترحل بسرعة

ادعيله ودعائك هيفرحه اوى وكدة هيعرف غلاوته عندك

 

إرسال تعليق

<< Home

اسمع