الأربعاء، مايو ١٠، ٢٠٠٦

قلب فاضي

الإهداء الى من أهدتني حروف الحكاية
لكي تحياتي

****************************
لم تكن المرة الاولى التي يتحاورا فيها
تواعدا مرات عدة قبل الأن
كان يحلم طويلاً بلقاءها
يعشق هو الموسيقى الهادئة وأغاني منير وفيروز
لا تسمع هي سواهم.
تعشق هي الشيكولاتة بأنواعها
يفضلها هو لو كانت سويسرية.
يتعاملا مع العالم من نفس نقاط البدء
يختلفا سوياً على أبسط الاشياء
ويعودا سريعاً ليتفقا على مجمل الحياه.
قالت عنه أنه حاد الطباع في البداية
عادت فقالت أنه " عبيط "
يضحك كثيراً كلما تذكر أنه "عبيط"
قال عنها أنها طفلة سريعة الحكم على الأشياء.
ثم تكشف له كم هي رائعة حين تطلق أراءها المجنونة في كل اتجاه.
مرات عدة ذكر لها كم هي جميلة ورائعة وكم تمنى يتقرب منها أكثر.
في هذه المرة كانت تنوي أن تضع حداً لعلاقتهما المتواصلة منذ فترة
كان سؤالها واضحا ومحدداً
لماذا كل هذا الاهتمام؟
تلعثم كثيراً قبل أن ينطق ببنت شفه
دارت بخياله أفكار كثيرة
سأل نفسه السؤال بشكل أخر عدة مرات.
ماذا تعني هي بالنسبة لك حقاً؟
أنا لم أرها مطلقاً
أستمتع بحوارها
انتظر لقاءها بلهفة طفل صغير
أتعامل معها كحلم جميل
أتمنى تحقيقه
لكنه في النهاية حلم
وأخيرا استجمع كل قواه العقلية واستشق كمية من الهواء تسمح له بأن يجيب بدون خجل
أنا بحبك وبموت فيكي!
أحمرت وجنتاها خجلاً بينما دار بعقلها كيف له أن يتعلق بي وبهذه السرعة
هل هذا مجنون
يبدو أني حين وصفته بالعبط كنت صادقة
ولكن لما لا
وما المانع أن يقع في غرامي شاب مثله
فأنا جميلة
كم من مره رأيت نظرات الإعجاب في عيون من حولي
ولا تنقصني ثقافة يدعي أنه يبحث عنها عند من يهواها قلبه
باعدت عنها خجلها والقت بردها سريعاً
ولكن انت عارف إن قلبي مشغول.
:ولا يهمني سأظل أحاور هذا القلب حتى يكون لي وحدي إن كان هذا هو ما يمنعك من حبي
قال لها لكن هذه إجابة خاطئة هناك إجابة أخرى.
دار بخيالها هل يعلم إدعاءها لقصة حبيبها الغائب التي قصتها له مرات عدة حتى تحمي نفسها من غزله وتودده.
زاد تلعثمها وتوترها.
هل أتعامل مع شخص عبيط كما ادعيت أم حاد الذكاء للدرجة التي يتمكن من معرفة أكاذيبي وإدعاءاتي.
تذكرت تلك الرسالة التي بعث بها اليها
كم تملكها الخوف عليه إن كان تعلقه بها لهذه الدرجة حين قرأتها.
قال في رسالته أنه يعشقها
وتباهى بنفسه كذكر الطاووس حين يبدي أمارات الهوى
وانتظر ردها طويلاً بلا مجيب.
تذكرت كلماته
( قمري انتي فلا تمنعيني نور القمر
شمسي أنتي أستدفء بك من برودة الأيام).
مالت بمقعدها للوراء قليلاً
وفتحت نافذة للخيال.
ولم لا ؟!!.
إنه يحبني كل هذا الحب
يفعل كل هذه الأشياء الطفولية من أجل إرضائي
وحين نكون معاً
يتفتح قلبي للنور أكثر وأكثر
كم حلمت بحبيب أعشقه
أعلم تماماً أنه لن يأتي ممتطياً جواده الأبيض
أعلم تماماً أن عصر الجيد البيض قد ولى.
أحلم به
رجلاً من لحم ودم
نتقاسم سوياً قطع الشيكولاته
وأغاني منير
وأهرام الجمعة للبحث عن فرصة عمل
وشقة للإيجار
سيكون وجهه مألوفاً
بل عادياً
لا يشبه توم كروز أو جورج كلوني
لكن لا بد أن يكون له قلباً لا يسكنه غيري
بدأ قلبها ينبض بقوة أخذت يداها المرتعشة تلقي ردها الأخير القاطع
( وبحبك أنا كمان )
كتبتها على لوحة المفاتيح أمامها
وبينما تضغط على مفتاح الارسال ظهرت لها الرسالة التالية
System fatal error!
Cannot find server or DNS ErrorInternet Explorer
Windows will restart now please safe all your files

15 Comments:

At الأربعاء, مايو ١٠, ٢٠٠٦ ٤:٠٨:٠٠ م, Blogger حـدوتـة said...

حلوة يا أبو شنب :)

 
At الأربعاء, مايو ١٠, ٢٠٠٦ ٦:٢١:٠٠ م, Blogger m_elsewedy said...

ههههههههههههههههه
السلام عليكم
قصة جمييييييلة والله تسلم ايدك
بس ايه ده البطلة نحس جدا كدة ليه
قال سيستم ايرور قال

على فكرة انا جيت على مدونتك لما قريت المحطة الأخيرة لعم حسن اللى عجبتنى جداااااا قريتها فى جريدة الدستور

تحياتى ليك

 
At الجمعة, مايو ١٢, ٢٠٠٦ ٨:٢٢:٠٠ م, Blogger أبوشنب said...

حـدوتـة

اللللللله

أم الحواديت قالت لي حلوة يا جدعان

قالت حلوة يا جدعان

أحمدك يا رب

شرفتي مدونتنا المتواضعة يا أم الحواديت

لك تحياتي



m_elsewedy


أخيراً الفلوس اللي كنت بكعها في شرا الدستور من وأنا طالب في الكلية سنة 95 جابت نتيجة ياجماعة

السويدي شرفنا يا شباب

أهلا بيك يا باش مهندس

بس مقلتش يعني هندسة ايه



sha3'af

إبداعي ده الراجل اللي فاتح بقالة على ناصية علي رضوان أنا عارفه

ودايما بشتري منه والله

هو معرفتك برضه

أهلاً بيكي عندنا

شرفتنا شرفتنا

بس أنا مش عارف اقرا الاسم بالانجليزي

الترجمة يا جماعة

 
At السبت, مايو ١٣, ٢٠٠٦ ١٢:٤١:٠٠ ص, Blogger m_elsewedy said...

أبو شنب
أولا مين قالك انى مهندس انا ولا مهندس ولا نيلة مش عارف انت جالك الإيحاء ده منين ما علينا
ثانياًً
sha3'af ترجمتها شغف بالعربى يلا اى خدمة

اما بقى اهم نقطة فى الموضوع حكاية ناصية على رضوان دى انا بشبه على اسم الشارع عشان اظن ان مافيش شارع فى حتة بالاسم ده غير فى عين شمسسسسسسسسس
انت من عين شمس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 
At السبت, مايو ١٣, ٢٠٠٦ ١٢:٥١:٠٠ ص, Anonymous غير معرف said...

احم
أنا عاوزة أقولك إنها تدوينة جوها مختلف عن تدويناتك الأخرى رغم بساطة الفكرة لكن ترتيبك للحوار هو اللى حلاها
ربنا يخليلنا فيروز و الشيكولاته و منير يارب
قول آمين

 
At السبت, مايو ١٣, ٢٠٠٦ ١:٠١:٠٠ ص, Blogger m_elsewedy said...

أبو شنب
معلش فوق اصل انا قلتلك ولا مهندس ولا نيلة اصدى يعنى ياريت كنت اكون فى مهندس مش اصدى حاجة يعنى
:D:D
انا لما قريت الكلام بتاعى تانى لاقيته مش ظريف قلت الحق نفسى
ابقى قولى بقى على حكاية عين شمس دى

 
At السبت, مايو ١٣, ٢٠٠٦ ١:٢٦:٠٠ ص, Blogger hesterua said...

واحشنى فى الغربة
كيفك يا عمنا , رائع كالعادة ونورت الدستور يا جميل
حكايتك جميلة و حاسس انى سمعتها قريب
من حد مر بتجربة مشابهة
خلى بالك من روحك

 
At الأحد, مايو ١٤, ٢٠٠٦ ٩:٥٢:٠٠ م, Blogger Unknown said...

عارف
انا قريت بعدين ضحكت
ضحكت قوي لدرجة كل اللي حواليا بصولي
بصتلهم وكملت ضحك
ربنا يخليك يا شنب خلتني اضحك وكان ليا وقت طويل مضحكتش كده
بس عموما
حتى لو الجهاز عمل ريستارت
ممكن تفتحه تاني
وتسيب له اوف لاين مسج مكتوب فيها
انا كمان بحبك
ولا انت خايف ترجع ف كلامها
ع ما الجهاز يفتح

 
At الاثنين, مايو ١٥, ٢٠٠٦ ١٢:٥٠:٠٠ م, Blogger Unknown said...

ابو شنب
القصة حلوة
بس النهاية مفهمهاش لأني الكترونياً يعني ؟؟؟؟؟
ثانياً
الدرباسيون
والربعيون
( ربع مكنة جعفر)
المغيبون
والقابعون
في دهاليز الحياة
يسلمون عليك
وأنا أولهم
فتحي

 
At الثلاثاء, مايو ١٦, ٢٠٠٦ ١١:٢٠:٠٠ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

أجمل ذكريات العاشقين تختزل دائما في لحظات الإعتراف بالحب ... حيث تكون تلك اللحظات أعلى درجات الإحساس بالحب

فريد شوقي

 
At الخميس, مايو ١٨, ٢٠٠٦ ١٠:٠٨:٠٠ م, Blogger أبوشنب said...

m_elsewedy

أيوه عين شمس

هو احنا بنحاف

وعموماً ولا يهمك


فنجان قهوة

ولو مقلتش آمين ايه اللي يحصل

هدخل النار مثلاً



Geronimo

كل اللي بيقولو لي

يا شنب

بموت فيهم

شكرا يا فندم


أبو أمل

سلام على كوم الضبع في العالمين


Ahmed Shokeir


فريد شوقي مين يا حاج حمد

سلامات يا راجل

 
At الخميس, مايو ١٨, ٢٠٠٦ ١٠:٠٨:٠٠ م, Blogger أبوشنب said...

m_elsewedy

أيوه عين شمس

هو احنا بنحاف

وعموماً ولا يهمك


فنجان قهوة

ولو مقلتش آمين ايه اللي يحصل

هدخل النار مثلاً



Geronimo

كل اللي بيقولو لي

يا شنب

بموت فيهم

شكرا يا فندم


أبو أمل

سلام على كوم الضبع في العالمين


Ahmed Shokeir


فريد شوقي مين يا حاج حمد

سلامات يا راجل

 
At الجمعة, مايو ٢٦, ٢٠٠٦ ١٢:٣١:٠٠ ص, Blogger Ahmed Shokeir said...

هو فيه ايه .. انت فرمت الإن بوكس ولا إيه ؟

 
At الجمعة, فبراير ١٦, ٢٠٠٧ ٤:٤١:٠٠ ص, Anonymous غير معرف said...

Enjoyed a lot! » »

 
At الجمعة, فبراير ٢٣, ٢٠٠٧ ٥:٥٩:٠٠ ص, Anonymous غير معرف said...

Excellent, love it! Le bag tote vintage

 

إرسال تعليق

<< Home

اسمع