الجمعة، يوليو ١٤، ٢٠٠٦

قالت سعاد

سعاد: بص يا حسن
سعاد: احنا اتقابلنا مرتين
سعاد: اتكلمنا شوية
هو: وبعدين
سعاد: عرفنا بعض من خلال كتابتنا
سعاد: اللى هي اصدق ما فينا
سعاد: او انا بتخيل كده
هو: تمام
هو: وانا اكتر منك مؤمن بكده
سعاد: يعنى حكاياتك عن بلدك وعم حسن
سعاد: عن امك وجدتك وقصة حبك الاولانية لبنت خالك
سعاد: كل دي انا افترضتها كحقايق
سعاد: وتقبلتها
سعاد: رغم ان فيها حاجات انا مكنتش اتمنى انها تكون في فارس احلامي
هو: زي ايه
سعاد: بس زي ما انت كنت بتحكي
سعاد: استنى
هو: ماشي
هو: كملي بسمع لك
سعاد: أعلم تماماً أن عصر الجيد البيض قد ولى.
أحلم به
رجلاً من لحم ودم
نتقاسم سوياً قطع الشيكولاته
وأغاني منير
وأهرام الجمعة للبحث عن فرصة عمل
وشقة للإيجار
سيكون وجهه مألوفاً
بل عادياً
لا يشبه توم كروز أو جورج كلوني
لكن لا بد أن يكون له قلباً لا يسكنه غيري
سعاد: وزي كلامك كده بالظبط
سعاد: انا كنت بحلم
سعاد: المهم
سعاد: انا معرفش يا حسن نصيبي فين
هو: ولا حد يعرف
سعاد: بس انا مرتحالك
سعاد: انت من الناس اللى قربوا منى جدا
سعاد: وف وقت قصير
سعاد: حسيت بيك
سعاد: وبحتياجك ليا زي ما انا محتاجة لك
سعاد: انت لمست حاجة جوايا
سعاد: وتر معزفش عليه حد قبلك
سعاد: ودى اكتر حاجة شدتني ليك
سعاد: فاكر لما كنت بتعزمني على الخروج
سعاد: كنت قايل
سعاد: لو مجتيش هتبقة اخر فرصة لاننا نتقابل ضاعت
سعاد: ومش هينفع نتقابل الا بعد سين
سعاد: وانا عارفة انه ممكن نتقابل بعد سنين فعلا
هو: وبعدين
سعاد: معرفش ساعتها حياتي هتبقة عاملة ازاى
سعاد: لان الدنيا بتتحرك بسرعة عجيبة
سعاد: بس اللى متأكدة منه
سعاد: واللى اضمنهولك
سعاد: انى عمرى ما هلعب بيك
سعاد: ولا هخدعك
سعاد: ولا هقولك كلمة انا فعلا مش حساها
سعاد: عشان انا فعلا مش كده
هو: معاكي
هو: كملي
سعاد: جايز مببعتش رسايل كتييييييير
سعاد: قليل لما بكتب لك اميلات
سعاد: مش حاسس انى ملهوفة زي البنت لما قلبها يدق
سعاد: ده كله بيخليك تفكر
سعاد: بس انا كمان بفكر
سعاد: بفكر في حاجات كتير
سعاد: في احتمالات الفشل قبل احتمالات النجاح
سعاد: بفكر في شغلي
سعاد: وفي التزامى ناحية كل اللى حواليا
سعاد: عارف
سعاد: امبارح لما كلمتني
سعاد: كانت ماما قاعدة قدامي
سعاد: كنت بتكلم معاها كأصدقاء
سعاد: كنت عاوزة اكلمك حلو
سعاد: كنت عاوزة اقولك وحشتني
سعاد: بس مكنتش عارفة
سعاد: مش عارفة انت فاهم ولا لاء
سعاد: بس كل اللي هقوله
سعاد: متستعجلش في اصدار اي احكام
سعاد: ومتتهمنيش ابدا بالتلاعب
سعاد: لان صدقنى مش انا
سعاد: اللى تعمل كده
سعاد: ولو عندك شك في ده
سعاد: يبقة كل حاجة بينا ملهاش اي قيمة
سعاد: انا خلصت كلامي
سعاد: دورك
هو: ب ح ب ك

18 Comments:

At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ١:٠٠:٠٠ ص, Blogger Lasto-adri *Blue* said...

ممكن اقول ينصر دينك يا سعاد

لو ان اللى كاتبه دة حقيقى.. يبقى صدقنى.. ما تسبش سعاد ابدا

بس

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ٤:١٣:٠٠ ص, Blogger Doaa Samir said...

يا سلااااااام... يا بختك بسعاد يا "هو"... ياريت يبقى فيه أسعد زي سعاد

أجمل حاجة إنك تكون في مأمن ومش تعيش وسط استفهامات وعلامات تعجب

هنيالك يا عم "هو"... وربنا يسعدك بسعاد

((:

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ١١:٠٣:٠٠ ص, Blogger Unknown said...

سعاد بتتكلم
وهو ساكت
حوار من طرف واحد
بتقول كل حاجة
وهو سلبى
حالة معكوسة
حتى كلمة الحب اللى قالها
جات مقطعة الأوصال
مش مليانة
بالمشاعر
وبريحة السخونة
اللى بتتحس
فى الحالات دي
ع العموم
لو كانت تجربة ليك
ابقى حمش شوية

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ١:١٦:٠٠ م, Anonymous غير معرف said...

صباح الصباح
ياراجل
يا مرتاح
عاوزينك تشرفنا وتبارك مدونتنا

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ١:١٩:٠٠ م, Blogger جمال الدولي said...

وانا اقول مين اننينيموس
وبدو على مدونته
معلهش غلطت
ونقول تانى
مساء المساء
ياراجل يا مستاء
عاوزينك تشف مدونتنا
برضه وتبارك

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ٩:٢٩:٠٠ م, Blogger hesterua said...

سعاد كلامها عذب قوى يا محمد
حاول تقنعها بوجهة نظرك وظروفك وخططك للتغلب ع المصاعب اللى هى شايفاها...سعاد شكلها بتدور عليك من زمان لغاية ما لقيتك بس لما لقيتك اتسرسبت انت من بين ايدها
زى ما فيروز بتقول

وافتكر لقيتك رجعلى اللى كان
وتضيع منى كل ما لقيتك

المهم حافظ عليها
عشان هى لسه فى رحلة البحث عن النص التانى واللى يمكن تكونه ...ويمكن لأ
عشان كده هى تستاهل جدا جدا انك تفضل وراها عشان تتأكد منك

ولما تتفقوا ابقوا غنوا الدويتو اللى انا كنت كاتبه لواحد من اعز اصدقائى مر بتجربة مشابهة تماما

قبل ما اشوفك

كنت بشوفك

صورة و بالألوان



فى عز سكوتك

بسمع صوتك

لحن من الألحان



يا الله نلون

سوا ونكون

غنوة لأحلى زمان



تحكى حياتنا

بلون حكاياتنا

حلم ودفا وأمان





قبل ما اشوفك

كنت بشوفك

فرحة هتملى الكون



و بعد لقاكى

بكره معاكى

حلم مداه الكون



راح يروينا

ويدفينا

واحنا معاه هنكون



حلم يبوح

مش مجروح

عمره ما كان مجنون

وتحياتى
اخوك البورسعيدى

 
At السبت, يوليو ١٥, ٢٠٠٦ ١١:٣٤:٠٠ م, Blogger Unknown said...

سعاد
صريحة
مسئولة
لا تحاول التملص
او التخلى عن شئ حقيقي
ولكنها تخاف المجازفة بقلبها
يبدو انك استفززتها باتهامك او مجرد التلميح باتهامها بالتلاعب والخداع
سعاد لا تخدع احدا
هم من يخدعون انفسهم بها
وهى تعرف انك مختلف
لذلك لم تتركك للحيرة
وكشفت لك كل اوراقها
أعجبنى نهاية الحوار
وليست كما يقول ابو امل جاءت بحبك
متقطعة الاوصال
فربما لو كان حديثا حقيقيا كانت الكلمة المناسبة تماما
وجاءت مباغتة ومفاجئة ومفرحة وقوية
وليست كما نعتقد
فكرتنى بسعاد بتاعة غنوة مستقيل بتاعة كاظم

 
At الأربعاء, يوليو ١٩, ٢٠٠٦ ٢:٥٣:٠٠ ص, Blogger أجدع واحد في الشارع said...

سعاد
سعاد دى جميله اووووووووووووى
ومفيش اجمل من سعاد
بس بجد حافظ عليه
يا شنب
عشان هى بتعزك اووووووووى
وبتخاف عليك
اوكى يا شنب

 
At الخميس, يوليو ٢٠, ٢٠٠٦ ٩:٠٨:٠٠ م, Blogger أبوشنب said...

ام المريله الكحلى

سعاد بتفكر صح

طيب وأنا مالي يا أم المريلة الكحلي

خليها تفكر


Lasto-adri *Blue*

واحدة واحدة

احنا داخلين مظاهرة

Doaa Samir

هوا لا مؤاخذة.د
الأخت.د
وارد ايطاليا.د
مساء الجمال يا فندم.د

أبو أمل

بص يا بو خالتو

خليك على جنب في حتة ناشفة
وملكش دخل في الكلام الجامد ده

خاصة

إن عتريس عمال يضرب نار

Anonymous

انت أهبل يا

جمال الدولى
ماشي يا عم الانترناشيونال


hesterua

نغني ايه يا عم الحاج

انتا فاكرها سعاد محمد

مساء الجمال يا بو حميد


Geronimo

هيا سعاد ولا سمح الله

طلبت منك توضحي وجهة نظرها

ولا عينتك محامي عنها

بلاش تنحشرو في النص يا جماعة

أبن الشارع

ومين اللي بلغ سعادتك
انها بتعزني
وخايفة عليا كمان
عموما
سلم لي على سعاد


النوبى

أهو الأجانب دخلو في الموضوع
حتى الدول الشقيقة
طيب مش كفاية الدولي
داخله جمهورية أسوان كمان

 
At الجمعة, يوليو ٢١, ٢٠٠٦ ٦:٢٠:٠٠ ص, Blogger أجدع واحد في الشارع said...

ماشى يا فندم انت تامر بس
واحنا تحت امر سعاتك
بس اولى ليه ابو شنب
مع انى عارف
بس برخم شويه ممكن ارخم
ولا فى اى مانع
وشكرا يا فندم
مع تحيات
جمهرية مصر العربية

 
At الجمعة, يوليو ٢١, ٢٠٠٦ ٣:٥٦:٠٠ م, Anonymous غير معرف said...

احساس من ردود ابو الشنب ان حكاية سعاد انتهت نهايه حزينة

انا غلطان؟؟؟

 
At السبت, يوليو ٢٢, ٢٠٠٦ ٧:٥٩:٠٠ ص, Blogger أجدع واحد في الشارع said...

ابو شنب مع احترامى لسعتك
ممكن اعرف مين هيا سعاد بقا؟؟؟؟؟؟

 
At السبت, يوليو ٢٢, ٢٠٠٦ ١٢:١٨:٠٠ م, Blogger Unknown said...

اتبهدلنا يا اخوانا
عاطفياً ما لناش فى الحتة
الطرية بتاعتكم
خلينا فى الناشف احسن

 
At السبت, يوليو ٢٢, ٢٠٠٦ ١٢:٤٩:٠٠ م, Anonymous غير معرف said...

الله يسامحك يا ابوشنب
ع العوم الأيام بيننا
مسيرك تاجى عندى
وهوريك

 
At الاثنين, يوليو ٢٤, ٢٠٠٦ ٢:٤٤:٠٠ م, Blogger Unknown said...

صاحبك
مصطفى ابو على
هيدخل العش غداً
ادعيله فانه غداً سيسأل

 
At الخميس, يوليو ٢٧, ٢٠٠٦ ٩:٣٧:٠٠ م, Blogger يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

السلام عليكم ، ومره أخرى اتعثر في مدونة شيقة محترمة ، تحياتي لك وتمنياتي القلبية ، وعلى فكره اسمح لي .. ومن غير تدخل في النص ، كل اللي قالته سعاد بلا استثناء هو الكلمة اللي انت رديت بيها في الأخر دي ، بس بطريقتها وليها كل الحق تمنياتي لكم

 
At الجمعة, يوليو ٢٨, ٢٠٠٦ ٢:٤١:٠٠ م, Blogger Ahmed Shokeir said...

أبو شنب بقدر جرأتك فيما كتبت بقدر ماإنزعجت من ردودك والتي تدل على إنك في مرحلة عدم إتزان ، فخانتك اللباقة في ردودك لأول مرة ، وإني حقيقي أعجبت ببساطة طرحك لموضوع إختلاف الرؤى بين الحبيبين
إلا ان رد البورسعيدي هستورا كان اكثر من رائع وتحليله اقرب للواقع

 
At الاثنين, يوليو ٣١, ٢٠٠٦ ٢:٢٦:٠٠ م, Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

سعاد و حسن
قصة كل يوم
و نهاية كل يوم
قلت كل الكلام يا حسن في اربع حروف
ب ح ب ك
بكرة تندم يا جميل
خالص تحياتي

 

إرسال تعليق

<< Home

اسمع