الخميس، يناير 31، 2008

هو ليه محدش اغتال صلاح الدين؟




انا هنا مش بفرض رأي

ولكن عايز اتكلم مع حد

عايز حد يرد عليا

ممكن اكون صح

ممكن اكون غلط

هكون سعيد بكل الردود

باللي هيقول اني صح

واللي هيغلطني

بصراحة

انا بحس ان انور السادات

بالحرب اللي خاضها

وبالسلام اللي عمله

لا يقل عن صلاح الدين الايوبي

ان لم يكن يفوقه

عايز حد يراجع تاريخ الرجلين

بسرعة كدة

الاتنين وصلو للحكم بشكل غريب

تقدر تقول بالصدفة

الاتنين كانو تحت ظل رجل اقوى

اسد الدين شيريكوه وعبدالناصر

الاتنين اشتركو في النكسة

صلاح الدين انهزم جيشة في معركة الرملة

والمؤرخين وقتها سموها الكسرة

الاتنين رجعو من النكسة وعملو ثورة تصحيح

صلاح الدين رجع من الكسرة وابتدا الاصلاحات الداخلية

والحرب على تجار الحشيش والافيون

الاتنين دخلو حرب

ولكنهم ما حققوش نتيجة حقيقية غير بالصلح

الاول اسمه صلح الرملة

والتاني كان اسمه كامب ديفيد

الصلحين كان فييهم ترضية للطرف الاخر

وتقدر تقول ظلم لينا

صلاح الدين سمح للصليبين بأنهم يحكمو امارات الساحل

ويبرطعو فيها على راحتهم

وما اتحررتش الامارات دي غير على يد امراء لاحقين

من عينة الناصر محمد بن قلاوون

وبرضه صلاح الدين سمح للصليبين بزيارة القدس ودخولها

على الرغم من انهم قتلو كل من في المدينة وقت دخولها

ده غير البلاوي السودة بتاعتهم مع الحجاج في طريق الحج

وقتلهم وسلبهم

صلاح الدين من اصل كردي جاء الى مصر في ظروف غريبة

السادات شرب من نيلها

وياما غنى لها

وغنى عليها على رأي شيرين

صلاح الدين هو مقصد الخطباء والشعراء والدعاة

والسادات ايتها عيل بشخة يطلع يشتم فيه

صحيح

زمار البلد ما بيرقصشي

29 Comments:

At الخميس, يناير 31, 2008 5:46:00 م, Anonymous غير معرف said...

السادات وصلاح الدين فى مقارنة

تصدق بالله انت بجح

يا راجل طيب ازاى بس فهمهانى

صلاح الدين لا خان ولا باع
صلاح الدين مكانش بهلوان
صلاح الدين مكانش جبان ولاضعيف
صلاح الدين رجع القدس متنازلش عنها فى اتفاقه مع الصليبيين


معلش بقى اعذرنى اصلا البتاع ده اللى انت بتقارنة بصلاح الدين مينفعش تقارنة حتى بـاحمد عدوية
ده على الاقل عدوية له لازمة

 
At الخميس, يناير 31, 2008 6:26:00 م, Blogger A.SAMIR said...

أزال المؤلف هذا التعليق.

 
At الخميس, يناير 31, 2008 6:26:00 م, Blogger A.SAMIR said...

انا شخصيا اعشق زعيم مصري اسمه
محمد انور السادات
الراجل دة انا اعتبره اكثر رؤساء مصر وطنية وتضحية وحب للبلد دي
تاريخه النضالي معروف من قبل انقلاب 1952
ياما اتسجن واتحاكم واترفد من شغله وماكانش لاقي ياكل في سبيل قضية هو بيؤمن بيها
لا استولى على الحكم ولا حكم مصر بالصدفة
الله يرحمه

 
At الجمعة, فبراير 01, 2008 1:32:00 م, Blogger ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

طيب .. براحة كدة .. أنا هاسأل سؤال .. هلى ترى أن الحالة التى أصبحت عليها الأمة بعد صلح الرملة .. هى مثل الحالة التى عليها الأمة بعد كامب ديفيد .. و فى حياة السادات نفسه ؟؟

هل صلح يعيد أجزاء الأمة إلى الكيان الأكبر مثل صلح يفتت الأمة ؟؟

هل صلح اعتبر فيه القائم به حق أصغر واحد إلى أكبر واحد فى العالم الإسلامى مثل صلح لم يعتبر فيه القائم به حق أحق الناس بأرضهم ؟؟

هل صلح كانت الفلسفة التى تحركه هى وحدة الأمة الإسلامية مثل صلح منفرد الفلسفة التى وراءه هو الاستقلال بأمر مصر ؟؟

هل صلح يجعل لك القدرة أن تذهب أينما شئت فى البلاد بتجارة أو جيوش .. مثل صلح فرض عليك ألا تحرك بعض العساكر على أرضك إلا باستئذان العدو ؟؟

هل صلح يقوم به حاكم الأمة كلها مثل صلح يقوم به حاكم من حكام الأمة ة لا يعتبر رأى الآخرين ؟؟

هل صلح استعاد كل شبر من أرض الدولة الإسلامية و أصبح الجميع بعده فى اطمئنان على نفسه و أهله و أرضه .. يتساوى مع صلح أقر الأعداء على ما اقتطعوه من أرضنا ؟؟

هل نساوى بين من ثبت على مبادئه قبل المعركة و بعد المعركة و قبل الصلح و بعد الصلح .. و بين من رضى بأشياء كان أصلا يرفضها قبل المعركة ؟؟

هذا رأيى .. و معذرة على الإطالة

 
At الاثنين, فبراير 04, 2008 10:08:00 م, Blogger Gid-Do - جدو said...

شوف ياباشا صلاح الدين توفى من ثمانية قرون ـ ودية فترة طويلة توفى خلالها الحاقدين والمؤيدين ولم يبقى سوى حكم التاريخ المحايد الى حد ما ـ اما الرئيس السادات فقد توفى من ربع قرن ومازال هناك من الحاقدين الكثير على قيد الحياة ـ انتظر حتى يختفى هؤلاء فى مزبلة التاريخ وحتشوف ازاى المؤرخين راح يكتبوا عن السادات انه كان اعظم سياسى فى عصره.

 
At الثلاثاء, فبراير 05, 2008 1:32:00 م, Blogger appy said...

ايه ده انت بتحب السادات بقى وانا مش عارفه بس عموما انا كمان بحبه واللى بيحقد فعادى يعنى هتعمل له ايه هو بينى وبينك ممكن ننتقد انما مش نشتم وده اللى بلاحظه عند بعض الناس اللى بتكرهه سواء ناصر او السادات وده مش كويس خالص

 
At الأربعاء, فبراير 06, 2008 1:30:00 م, Blogger NoHeal said...

مش هقول كلام كتير فأجاني الاسم في مدونة أعرفها وعجبت فلم أجد الا أبا شنب واحد فقط
فدخلته ولقيته هندسة وقاهد في قطر
وشكله كان جوال قديم
قلت يبقي هو أبو شنب الصعيدي
شوف النت ضغير ازاي
أخوك فيري
noheal.blogspot.com
واحشني يابو شنب

 
At الأربعاء, فبراير 06, 2008 1:31:00 م, Blogger NoHeal said...

مش هقول كلام كتير فأجاني الاسم في مدونة أعرفها وعجبت فلم أجد الا أبا شنب واحد فقط
فدخلته ولقيته هندسة وقاهد في قطر
وشكله كان جوال قديم
قلت يبقي هو أبو شنب الصعيدي
شوف النت ضغير ازاي
أخوك فيري
noheal.blogspot.com
واحشني يابو شنب

 
At الخميس, فبراير 07, 2008 7:32:00 م, Blogger labido said...

ياراجل اغيب شويه الاقيك مرة عاوز تبيع ومرة بتتكلم علي اللي باع
ايه يامحمد ايه الحكايه ناوي تبيع واللا ايه

 
At السبت, فبراير 09, 2008 4:11:00 م, Blogger ابن مرّ said...

هو فعلا معاليك سيادتك يا باشا بمعيير عصر الانفتاح السادات أحسن لنه كان بيخاف من الأمريكان بس ام صلاح الدين الاسلامي فكان بيخاف من ربنا
بالمناسبة الهدنة اللي عملها صلاح الدين كانت فترة استعداد أخرى في كتاب كاتبه قاضي صلاح الدين ذات نفسه وكان مرافقه في كل أسفاره وهو أكتر مرجع تاريخي معقول يرجع اليه مش أفلام يوسف بيه شاهين

 
At الأحد, فبراير 10, 2008 3:55:00 م, Blogger راجى said...

لو قرينا الشغل اللى عمله اسد الدين شيركوه تلاقيه اسد بحق وحقيق ومحارب شرس ضد الصليبيين برغم خيانة شاور الفاطمى
اما صلاح الدين فحدث ولا حرج فقد طحن ونسف واباد ومسح بكرامة الصليبيين ارض حطين لدرجة انهم فى فيلم
kingdome of heaven
حذفوا مشاهد المعركة دى منه وتعللوا بارهاق الجيش الصليبى
وهو على فكرة حكم حوالى عشرين سنة وقضى حوالى سنتين او تلاته فى تحويل مصر من المذهب الشيعى الى المذهب السنى وده عمل ضخم وليس بالهين
ثم حرر الامارات الساحلية طبرية، عكا، وقيسارية، ونابلس، وأرسوف، ويافا وبيروت من الصليبييين ثم النصر الرهيب فى حطين
كل هذا والجبهة الداخلية على مايرام من حيث الثقافة وغيرها من المظاهر الحضارية
ومات اثناء مفاوضات صلح الرملة
وطبعا هو انسان مسلم وكان يسمح للمسيحيين بدخول القدس لا غبار عليه فى ذلك وليس معنى ان الصليبيين اداروا القتل فى المسلمين لما فتحوا القدس قبل عهد صلاح الدين انه يفعل مثلهم
وانا لن اتكلم عن انور السادات البته
لك التحية وهامل ايه فى الدوخة على راى حفصة؟

 
At الاثنين, فبراير 11, 2008 1:31:00 م, Blogger HafSSa said...

يبقى انت اللي قتلت ببايا
و انا اقول شفت الكلام ده قبل كده فين
اتاريك كنت علقته عندي في بوست كتبته من فترة
بس انا مستغربة من حاجة
انت صعيدي؟؟
لو صعيدي تبقى غريبة فعلا ان صعيدي يتكلم عن السادات بكل المحايدة دي
في الغالب بشتموه و يمرمطوا بيه الارض و يلعنوا اللي خلفوه و ده غير تسميته بالخاين و العميل و هو اللي باع الارض و و وو
خليني ساكتة انا مش حكلم بس فكرة ان تقارن زعيمين ببعض و انك تحط صلاح الدين في مجال التقييم كويسة
يعني انا مش شايفة فيها حاجة غلط
لكن اغلب الناس لانها بتقدس اي شخصية تاريخية فبيحسوا انه حرام يتكلموا و لو بشكل محايد عن شخص
للاسف بقت عندنا كمية من المقدسات غلبت العرب في جاهليتهم
احييك على اسلوب تفكيرك

تحياتي

 
At الاثنين, فبراير 11, 2008 4:24:00 م, Blogger راجى said...

حفصة
ايوه نتكلم بشكل محايد عن الاشخاص بس بدون اغفال اعمالهم المهمة التى غيرت التاريخ ونقارنها باعمالهم السيئة ونجيب الميزان ونوزن ، وخدى بالك من الميزان دى عاوزة شوية تفكير
تحياتى لكى وللباشمهندس

 
At الثلاثاء, فبراير 12, 2008 12:53:00 م, Blogger بت خيخة وأى كلام said...

بص يا ابو شنب
انا طول عمرى بقول لنفسى ان السادات ده راجل وطنى وبيحب بلده
وكنت بستغرب اوى من اى حد يتهمه بالخيانة
وبالنسبة لكامب ديفيد
كنت دايما بفسرها بالاتى
ان السادات عمل كامب ديفيد دى علشان حاجة واحدة بيسموها فى اللغة السياسية حقنا للدماء
يعنى علشان الطرف التانى اللى هو اسرائيل مايقربش مننا ولا يئذينا
ولو قرب نطلع فى عينه وثيقة كامب ديفيد
لكن على ما اعتقد من وجهة نظر خيخية جدا
ان السادات كان عايز يعمل بالمعاهدة دى زى المثل الشعبى اللى بيقول
صباح الخير يا جارى انت فى حالك وانا فى حالى
يعنى ولا تأذينى ولا أذيك ولا تخلى عيالك يلعبوا مع عيالى
كل واحد فى حاله
وفيه مثل شعبى تانى بيقوله
اصبر على الجار السو يايرحل ياتيجى مصيبة تاخده
لكن والله برافوا عليك انك شبهت السادات بصلاح الدين
لان انا شايفة ان السادات يستحق انه يشبه بالعظماء
تحياتى ليك
اختك خيخة

 
At الثلاثاء, فبراير 12, 2008 1:06:00 م, Blogger بت خيخة وأى كلام said...

معلش يا ابو شنب هى مين علا دى
اختك دى ولا حد تانى
اصل شكلها بنوتة صغنونة اوى
وانت عندك تلاتين سنة يعنى متفعش تكون بنتك كبيرة عليك اوى
هى دى اختك الصغنونة
ولا صديقة ليك
اصل برضه لو صديقة ليك
صغيرة عليك اوى
معلش اصل الفضول هيقتلى وعايزة اعرف دى تبقى مين
سلام
اختك خيخة

 
At الأربعاء, فبراير 13, 2008 4:21:00 م, Blogger أبوشنب said...

A.SAMIR
الله يرحمه
بس عايز اقولك ان كل حكامنا حكومنا بالصدفة

ابن حجر العسقلاني
انا طلبت اعادة قراءة
مش مانشيتات جرايد
يا عم الكلام ده كله اتقال كتيير
احنا عايزين كلام جديد
بقراءة جديدة
يعني اول مبدأ للباحث يا عسقلاني
هو الحيادية


Gid-Do - جدو
اتفق معاك
وهو ما اطلبه الان
اعادة قراءة
مع الحيادية التامة

appy
الشتيمة بقت اسلوب
ولو مكنتش الشتيمة فبتكون وجهات النظر المعلبة
والجاهزة
يعني لو سألت حد ايه رأيك في السادات
ينزل السوبر ماركت
يجيب برطمان السادات
ويقوم فاتحه في وشنا

noheal
ايون
هو بعينه بشكله بغباوته
لا يمكن يكون فيه منه اتنين ابدا
هههههههههه

labido
يا عم روح
وانزل شبرة السمك
والاقيك خلعت
الكلام ده ينفع يا باشا
طب احدف سندوتش
دي عشرة مدونين

ابن مر
اكلشيهات تاني
ايوه
احنا عايزين نشوف الكتاب قال ايه
ونراجع الكتب كلها
ونبتدي حدوتة صلاح الدين من ساعة اما اتولد في تكريت
لغاية اما مات في دمشق

راجي
صلاح الدين مات بعد الرملة ما خلصت
واسد الدين وصلاح الدين دخلو مصر ضمن مجموعة اطماع لنورالدين زنكي اللي كانو مماليك عنده
وكانت الحدوته كلها توسعات من دول على دول
بغض النظر عن دياناتهم
والكامل اخو صلاح
جه بعده واتحالف مع الصليبين
نذاكر التاريخ تاني كله لكشة واحدة على بعضة ونرجع نعلق

hafassa
ايوا انا اللي كتبته
هههههه
وايه يعني الصعايدة نولع فيهم مثلا
ولا نرشهم بفنيك
كل ما اقول كلمتين
يطلع حد يقول لي بالرغم انك صعيدي
عموما انا باعلن ان الصعايدة نازل منهم فيرجن جديد
والبريسوسور بتاعه عالي قوي
المحرك حقن مش رشاشات
وانا معاكي ان بعد فترة من الزمن بيحصل نوع من الحيادية الحقيقية في قراءة التاريخ
ساعتها الناس هتقرا الكلام بأعصاب اهدى

راجي تاني
اكيد طبعا
تفكيييير


بنت خيخة واي كلام
شرفتي المدونة اولا يا فندم
ده يوم عيد لما ام شريف تنورنا

انا معاكي
هقولك حاجة
اكيد انتي عارفاها كويس
قرارك لما يكون لوحدك
اكيد غير بعد ما بقيتي مسئولة عن هاني وشريف
يعني اكيد بتبتدي تفكر فيهم همه الاول
مش في نفسك
تخيل بقه اللي بيكون مسئول عن ملايين
صدقيني الراجل ده فعلا كان زعيم حقيقي
بيحب ولاده زي ما كان بيقول

علا بقى دي الحب الكبير في حياتي
لو عايزة تعرفيها ممكن تذاكري المدونة كويس
انا كاتب عنها اكتر من موضوع
اخر حاجة عن علا
ودي اكسريوسف عشانك
بكلمها من يومين
فقالت لي
"محمد
انت مش هتيجي بقى
انا نفسيتي تعبت وانت بعيد عني"

طبعا انا مقدرتش اكمل المكالمة ولسه بضحك لغاية دلوقتي

 
At الخميس, فبراير 14, 2008 12:00:00 م, Blogger HafSSa said...

يا ابني هو انا قلت لك انت كخة و لا الصعايدة وحشين؟
انا استغربت انك صعيدي و مع ذلك مش متحيز ضد السادات
لان اغلب الصعايدة صحابي اللي اعرفهم يا اما بيتعصبوا لناصر بس عشان هو كان صعيدي
يا اما لو مش متعصبين لناصر بيتحيزا ضد السادات لن اسلوبه مش عاجبهم و انه باع الارض و كان خاين و عميل
فانا استغربت
لكن والله ما قصدي نبيد الصعايدة و او حاجة من دي ابدا
عيب
انا نص صحابي صعايدة
تحياتي

 
At الأربعاء, فبراير 20, 2008 5:16:00 ص, Blogger MariaM Bent Omran said...

أتا اول مرة أدخل على المدونة بتاعتك

و ده أكتر موضوع شدني, يمكن عشان لقيت صورة السادات؟؟و أنا دائما بيني و بين نفسي بأعد أتخانق: أنا بحبه, لأ مش بحبه...ده كان عبقري, لأ ده كان حمار....الراجل الوحيد اللي مش قدرة أقول بحس بإيه نحيته....عاجزة تماما.. بس زعلت قووي من تعليق عندك.. أول تعليق خالص من غير معرف...يمكن عشان بحب السادات فعلا... كتير هيكرهوني عشان كلمتي دي...بس فعلا أنا بحب الراجل ده... و أنا شايفة إن المقارنة دي ماتنفعش لسبب ألا و هو إنك بتقارن بين إتنين في زمنين مختلفيـــــــــــــن تماما و أكيد كل زمن كان ليه معايره الخاصه

و مع ذلك أحترمك جدااا على بوستك ده

تحياتي

 
At الأربعاء, فبراير 20, 2008 5:18:00 ص, OpenID ta5areef said...

أتا اول مرة أدخل على المدونة بتاعتك

و ده أكتر موضوع شدني, يمكن عشان لقيت صورة السادات؟؟و أنا دائما بيني و بين نفسي بأعد أتخانق: أنا بحبه, لأ مش بحبه...ده كان عبقري, لأ ده كان حمار....الراجل الوحيد اللي مش قدرة أقول بحس بإيه نحيته....عاجزة تماما.. بس زعلت قووي من تعليق عندك.. أول تعليق خالص من غير معرف...يمكن عشان بحب السادات فعلا... كتير هيكرهوني عشان كلمتي دي...بس فعلا أنا بحب الراجل ده... و أنا شايفة إن المقارنة دي ماتنفعش لسبب ألا و هو إنك بتقارن بين إتنين في زمنين مختلفيـــــــــــــن تماما و أكيد كل زمن كان ليه معايره الخاصه

و مع ذلك أحترمك جدااا على بوستك ده

تحياتي

 
At الأربعاء, فبراير 20, 2008 7:38:00 م, Anonymous Saladin said...

Dear Abo Shanab; sorry as I could not write in Arabic. How it comes sir to compare Saladin with Sadat. I am not against Sadat he was an intelligent person no doubt. However, giving him the honor of the 1973 victory is something unfair. The preparation of the war on Israel and freeing Sinai started after days of “El Naksa”. Try to read the series of the “30 years war ” for Mohamad Hasaniin Hikel, you can find some native point of view as I think. No doubt that Sadat took the war decision which was not easy at all. He tried to bring us out of the government support model “El Da3m elly kharab biotnaaaa”. He tried to open wider horizon for the Egyptian policy. All of that was good. However, when he started to move us from the socialism to the free market he destroyed our economy because he was eager not wise. When he started to open his mind for peace he destroyed our national security by hurting relations with the Arabic community and weak our borders from west and south. Man, it is not enough to have good welling, it is very important to know how to realize it. In the contrary, Saladin was genius politician when he made peace treats with the crusaders (no way to explain my point of view here). Anyway, I think our main problem is that we like to be black or white, we like to love or hate, we like to be with or against. Sadat did something good and many things bad. Especially from the economical and national-security points of view he was a dreamer than a governor.

 
At الأربعاء, فبراير 20, 2008 9:10:00 م, Blogger HafSSa said...

saladin, here we meet again, :)
sorry to say this but the preparation for the 73 war wasnt done few days after el naksah, this is what i call totall unfairness, please , it really hurts me when i see such good minds like you and others claiming that the honor of the war is named after nasser or whos ever was in charge at that time.
if nasser was planing for the war he wouldnt have ever done el estnizaf war, no leader in his right mind plans for a war and goes for another style, he will be wasting all the resources and tiring his army for nothing, when a leader prepares for a war, he stays calm till he finishes all his preparations then he strikes hard for once at least , but he doesnt go for mini ma3arik till he is fully prepared.
thats something, the other thing is that nasser failed to have one victourios decent war during all the time he was in charge, yaman war, 67 and 56 , in all he proved to have a shortage of insighet which lead to the fatal loss we had, dont tell me it wasnt his responsibility and that it was musher 3amer, coz , guess what, nasser was the one and only leader of the country and he is officially responsible in fornt of people for any action taken by any person in his government since he is the one assigning them or letting them go. in addition, his weakness in front of musher 3amer coz they friends is not the way how a country should be governed, believe me if nasser was able to plan for a good war, he would have done it long time ago, so the claim by the biggest liar in the arabic world haikal saying that the preparation of 73 war was done during nassers reign or after el naksa by few days, is totally dillusional and does not make sense, dear friend, for once , lets call things by thier true name, just for once.

i hope you r not bothered by my comment, but this time , the comment truly hurt me in a personal way. and i really dunno why, but it did hurt me deeply.

thanks

 
At الخميس, فبراير 21, 2008 11:05:00 ص, Anonymous غير معرف said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At الجمعة, فبراير 22, 2008 6:36:00 ص, OpenID ta5areef said...

I so agree with you Hafssa, I also believe that Haikel is a very
hypocrite old man who thinks that he is the one and only.... damn i hate this guy

 
At الجمعة, فبراير 22, 2008 10:11:00 م, Blogger أبوشنب said...

I AM DOS

 
At السبت, أبريل 26, 2008 12:29:00 م, Blogger مع اصرارى said...

تحياتى الى سيدنا صلاح الدين رضى الله عنه
تحياتى الى سيدنا محمدانور السادات رضى الله عنه
تحياتى الى كل الاشراف والنبلاء والمحاربين
الى كل من عمل بجد ولم يتظاهر ولم يخشى فى الحق لومة لائم
تحياتى الى كل الاحرار الذين يقنعون برأيهم من داخلهم من غير زيف ولا تظاهر
تحياتى الى كل من يسير للامام ولاينظر خلفه الى ثرثرة الحقدة والجبناء
تحياتى الى البطل الذى ارضاه الله بالشهادة ويا حسرة على من قتلوه غدرا وهو يناديهم ابنائى
تحياتى فى هذا الاوان الى من يستحقها السيد حسن نصر الله ولو كره الحاقدون
ابو شنب لا يحزنك قولهم ولا تسأل أشباه الرجال ابدا عن الرجال

 
At الأحد, مايو 25, 2008 7:09:00 م, Anonymous غير معرف said...

السلام عليكم على فكره ابو شنب انا اول مره ادخل البلوجر بتاعك بس كتير عجبنى كلامك يمكن لاننا متغربين زى بعض فالحاجات اللى بتفرحنا واحده وجروح وطنا واحده معرفش؟ بس المهم حبيت اعلق وااقولك منتظره كتابات جديده




اسكندرانيه

 
At الخميس, أغسطس 07, 2008 7:43:00 ص, Anonymous زوايا عربية said...

مدونة رائعة بحق يعطيك العافية

 
At الخميس, فبراير 26, 2009 11:58:00 ص, Anonymous غير معرف said...

一夜情聊天室,一夜情,情色聊天室,情色,美女交友,交友,AIO交友愛情館,AIO,成人交友,愛情公寓,做愛影片,做愛,性愛,微風成人區,微風成人,嘟嘟成人網,成人影片,成人,成人貼圖,18成人,成人圖片區,成人圖片,成人影城,成人小說,成人文章,成人網站,成人論壇,情色貼圖,色情貼圖,色情A片,A片,色情小說,情色小說,情色文學,寄情築園小遊戲, 情色A片,色情影片,AV女優,AV,A漫,免費A片,A片下載

情色,A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,免費A片,A片下載,情色A片,哈啦聊天室,UT聊天室,聊天室,豆豆聊天室,色情聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費視訊聊天,上班族聊天室,080中部人聊天室,視訊聊天室,視訊聊天,成人聊天室,一夜情聊天室,辣妹視訊,情色視訊,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,自拍

A片,AIO,AV,日本AV,色情A片,AV女優,A漫,AIO交友愛情館,線上A片,免費A片,A片下載,情色A片,微風成人,嘟嘟成人網,成人,成人影片,成人光碟,成人影城,成人交友,愛情公寓,色情聊天室,情色貼圖,色情,色情影片,做愛,情色,哈啦聊天室,聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,尋夢園聊天室,080視訊聊天室,080聊天室,080苗栗人聊天室,自拍,性愛

 
At الجمعة, مايو 01, 2009 3:35:00 م, Anonymous غير معرف said...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘

 

إرسال تعليق

Links to this post:

إنشاء رابط

<< Home

اسمع